Poznaj zupełnie nowy świat późnoantycznego judaizmu.

Poznaj zupełnie nowy świat późnoantycznego judaizmu. Ten składający się z trzech sesji kurs wciągnie Cię w polityczny, religijny i kulturowy kontekst Żydów, którzy żyli wśród założycieli islamu. Od żydowskich królów Jemenu po żydowską żonę Mahometa, kurs rzuca światło na wczesne stosunki judeo-islamskie i oferuje bogaty portret arabskiego życia żydowskiego. Uwaga: Liczba zapisów jest ograniczona, kto pierwszy ten lepszy. Przyjaciele Centrum Katz otrzymują wcześniejszy dostęp do wszystkich mini-kursów i zrezygnowali z czesnego za jeden mini-kurs rocznie. Dostępne są ograniczone stypendia. Prosimy o kontakt z Dajana Denes-Walters (dajana@upenn.edu), jeśli barierą są koszty. 30 marca: żydowscy królowie Jemenu i wojny na Morzu Czerwonym W IV wieku n.e. elity Himjaru, potężnego królestwa w południowej Arabii (dzisiejszy Jemen i Arabia Saudyjska), zaczęły przechodzić na judaizm. W tym samym czasie za Morzem Czerwonym elity Axum, potężnego królestwa w Rogu Afryki (dzisiejsza Etiopia i Erytrea), zaczęły nawracać się na chrześcijaństwo. Te dwie elity były od pokoleń powiązane ze sobą religijnie, językowo, politycznie i ekonomicznie. Jednak po ich nawróceniu pojawił się ideologiczny rozłam, który doprowadził do tak zwanych „wojn nad Morzem Czerwonym” w V i VI wieku n.e. Wojny doprowadziły do detronizacji żydowskiego króla arabskiego Himyara, Dhu Nuwasa (zm. 525 n.e.), okupacji południowej Arabii przez chrześcijańskie królestwo Aksum oraz ujarzmienia i przesiedlenia ludności żydowskiej Jemenu. Wojny nad Morzem Czerwonym są historycznym tłem narodzin historycznego Proroka Mahometa w latach 570 n.e. w mieście Mekka, na peryferiach Himjaru, w następstwie okupacji Aksumitów. W tym wykładzie przedstawię historyczny portret judaizmu arabskiego w późnej starożytności, skupiając się na żydowskich królach Himjaru, ich arabskiej kulturze żydowskiej, języku i praktykach religijnych. 6 kwietnia: judaizm arabski i Koran Jako dokument historyczny, Koran dostarcza dowodów na temat wierzeń i praktyk arabskich Żydów w późnej starożytności. Dowody te występują w wielu formach. Po pierwsze, Koran zawiera liczne odniesienia do narracji z Biblii hebrajskiej, zwłaszcza do Księgi Rodzaju, Księgi Wyjścia, Księgi Królewskiej i Księgi Jonasza. Tekst zakłada, że jego ówczesny odbiorca, do którego należeli społeczności Żydów arabskich, był już przesiąknięty żydowskim pismem świętym. Koraniczne powtórzenia historii biblijnych dostarczają wskazówek, jak te historie były rozumiane przez arabskie społeczności żydowskie w tamtym czasie. Po drugie, Koran zajmuje się różnymi aspektami prawa żydowskiego, zarówno biblijnego, jak i rabinicznego. Koraniczny komentarz do tych praw zawiera dowody na żydowską kulturę prawną i praktykę w Arabii w czasach Koranu. Po trzecie, Koran zawiera zbiorowe przemówienia do społeczności żydowskich w kontekście historycznym. Społeczności te nazywane są „Synami Izraela”, „Narodem Mojżesza”, „Ludem Księgi”, „Judejczykami” itp. W tym wykładzie przedstawię tekstowy przegląd Koranu i jego relacji do Biblii hebrajskiej i judaizmu arabskiego. Skoncentruję się na tym, w jaki sposób Koran reprezentuje szczególne zaangażowanie interpretacyjne w żydowskie pisma święte, które pojawiają się zbiorczo w całym tekście jako „Księga” (al-kitāb). 13 kwietnia: Safiyyah, żydowska żona Mahometa Według wczesnych przekazów muzułmańskich Prorok Mahomet ożenił się z Żydówką o imieniu Safiyyah, córką Huyayy, która przybyła do niego jako jeniec wojenny. Ojciec i mąż Safiyyah byli wodzami ich społeczności, Qurayzah, i należeli do linii Aaronidów. Obaj mężczyźni zginęli podczas oblężenia ich miasta przez Mahometa, a Safiyyah został wzięty do niewoli. Mahomet uwolnił Safiyyah i poślubił ją, nadając jej tytuł „Matki Wiernych”. Podczas gdy wczesni historycy muzułmańscy nie zgadzają się co do żydowskości Safiyyah po jej ślubie z Mahometem, wszyscy zgadzają się, że zostawiła swój spory majątek żydowskim krewnym. Przeżyła Mahometa o kilka lat i jest odpowiedzialna za kluczowe elementy wczesnych nauk muzułmańskich. Safiyyah jest upamiętniana z uwielbieniem we wczesnych historiach muzułmańskich jako ulubiona żona Mahometa, a jej dziedzictwo jest szczególnie czczone przez szyickich muzułmanów. W tym wykładzie przedstawię krótką biografię Safiyyah opartą na najwcześniejszych źródłach. Jako arabska Żydówka z VII wieku reprezentuje złożoną postać historyczną, ukształtowaną przez przemiany społeczne, religijne i polityczne jej czasów. O mini-kursach Katz Center Mini-kursy omawiają specjalne tematy z zakresu studiów judaistycznych i są przeznaczone specjalnie dla publiczności. Oferują one szansę ponownego przeżycia seminarium uniwersyteckiego, prowadzonego przez międzynarodowy wydział dla dorosłych uczących się online. Zostały zaprojektowane tak, aby miały charakter kumulatywny i interaktywny, więc rejestracja dotyczy całego kursu, a nie poszczególnych spotkań, a liczba zapisów jest ograniczona do 25. Każda godzinna sesja będzie obejmować

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

وسام فرسان المسيح الفقراء ومعبد سليمان (باللاتينية

JAK ZROBIĆ BIOBENZYNĘ AVGAS100LL DO SAMOLOTU Z DZIEGCIA